سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که میانه‏روى گزید ، درویش نگردید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :13
کل بازدید :108522
تعداد کل یاداشته ها : 190
103/2/1
1:47 ص

فصول گرم سال مانند تابستان با افزایش دما و حرارت همراه است به‌همین دلیل افراد برای خنک کردن و متعادل ساختن دمای محیط از کولر استفاده می‌کنند. کولرها انواع مختلف، گوناگون و با امکانات متفاوتی دارند. کولرهای اولیه آبی بودند و به وسیله پمپ آب کار می‌کردند؛ هر چند این کولرهای آبی هنوز هم کاربرد دارند؛ اما کولرهای گازی در بیشتر محل‌ها جایگزین آن‌ها شده‌اند و دیگر مثل سابق محبوبت ندارند.

انواع گاز مبرّد در کولر گازی و اسپلیت :  بطور کلی مبرّدهایی که در اسپلیت ها مورد استفاده قرار می گیرند به سه نوع تقسیم می شوند :      گاز مبرّد فریون 22 (R22): از قدیمی ترین مبرّدهای منسوخ شده است. این مبرّد فرمولی شیمیایی داشته و برای لایه اوزون مخرب است.     گاز مبرّد فریون 410 (R410): فرمولی گیاهی داشته و دوستدار محیط زیست بوده و دارای راندمان بالایی است. مبرّدهای R410 امروزه در کولرهای اینورتر دارای بیشترین کاربرد می باشند.     گاز مبرّد فریون 407 (R407): این مبرّد نیز فرمولی گیاهی داشته و دوستدار محیط زیست است و راندمان بالایی نیز دارد، ولی از نظر کاربرد به گستردگی مبرّد R410 نیست.

آیا کولرهای اسپلیت اینورتر واقعا کم مصرف هستند؟

کولر های گازی یا اسپلیت های اینورتر دار (inverter)، با توانایی راه اندازی آرام دور کمپرسور یا موتور کولرگازی و اسپلیت دارای کمترین مصرف برق و با گرید انرژی A می باشند. بدیهی است کولرهای گازی اسپلیت گرید B نسبت به گرید A دارای مصرف برق بیشتری بوده اما در هر حال از کولرهای گازی معمولی کم مصرف ترند. البته ناگفته نماند، تبلیغاتی که شرکت های وارد کننده کولرهای گازی اینورتر مبنی بر کاهش مصرف برق 60 درصدی در این کولرها دارند نه اثبات شده است و نه منطقی.

نکات اصلی تعمیر کولر گازی تخصصی:

 

  1. توجه داشته باشید که پنل بیرونی یا کندانسور کولر گازی اسپلیت که در بیرون واحد آپارتمانی نصب می شود ، باید در هوای باز با امکان جریان هوا و تبادل حرارت کافی و روی پایه ساخته شده از نبشی شماره 3 یا 4 (بر اساس ظرفیت ) و بصورت کاملاً تراز افقی و با امکان دسترسی جهت سرویس و شارژ گاز مبرد کولر گازی قرار گیرند .(هزینه ساخت و نصب پایه بعهده خریدار محترم است)
  2. هنگام نصب پنل بیرونی یا کندانسور کولرهای گازی و اسپلیت سعی کنید با در نظر گرفتن حداقل فاصله پنل داخلی و پنل بیرونی یا کندانسور محلی را انتخاب نمائید که حتی المقدور سایه باشد تا با توجه به کمتر بودن دمای محسوس هوا در سایه نسبت به آفتاب ، علاوه بر کاهش موثر مصرف برق ، راندمان خنک کنندگی دستگاه کولرگازی اسپلیت نیز افزایش یابد .در غیر اینصورت بهتر است برای پنل بیرونی از سایبان های مخصوص استفاده نمائید.
  3. حداکثر طول لوله های رابط مسی بین پنل داخلی و کندانسور بیرونی کولرهای گازی یا اسپلیت ها بر اساس ظرفیت کولر بین 10 تا 22 متر است که در صورت وجود چنین فاصله ای بین پنل داخلی و خارجی ، لازم است قبل از سفارش خرید با کارشناسان ما مشورت فرمائید ، زیرا فاصله زیاد و بیش از اندازه بین پنل داخلی و پنل بیرونی در کولرهای گازی موجب کاهش شدید راندمان خنک کنندگی کولر اسپلیت می گردد.
  4. چنانچه لوله کشی و کابل کشی بین پنل های داخلی و خارجی بر اساس کولر اسپلیت معمولی یا اینورتر قبلاً انجام شده باشد، پیش از سفارش یا خرید کولر اسپلیت ، باید سایز یا قطر دقیق لوله های مسی اجرا شده و همچنین طول مسیر لوله گذاری بین پنل داخلی و خارجی (کندانسور) را جهت مشاوره بهتر به کارشناسان ما اعلام فرمائید.
  5. با توجه به تجمع هوای گرم در زیر سقف ، درصورتیکه محل نصب پنل داخلی اسپلیت روی دیوار فاصله بیشتری از سقف داشته باشد، انرژی کمتری جهت خنک کردن هوای زیر سقف مصرف شده (کاهش مصرف برق) و جریان هوای خنک بیشتر و راندمان خنک کنندگی بیشتری در سطح برای ساکنین ایجاد می گردد.
  6. بمنظور جلوگیری از خطرات احتمالی خاموش شدن شعله اجاق گاز بوسیله جریان هوای کولر ، نصب انواع کولرگازی و یا اسپلیت در داخل آشپزخانه مجاز نیست.
  7. در کولر گازی و اسپلیت هایی که نصب آنها رایگان است هزینه های حمل، پایه وجوشکاری بعهده خریدار محترم است.
  8. در نظر گرفتن محلی برای تخلیه قطرات آب خروجی از پنل داخلی اسپلیت ها ضروری است.
  9. سیستم‌های تهویه مطبوع دیواری (اسپلیت و کولر گازی)

    برای خانه و محل کار شما سیستم‌های تهویه مطبوع دیواری (اسپلیت) انتخاب بهتری خواهند بود. با سیستم‌ تهویه مطبوع اسپلیت به همراه کیت مخصوص نصب روی دیوار می‌توانید در کمترین زمان اتاقی خنک برای خود محیا کنید

 

به طور مثال فرض کنید در ماه های تیر و مرداد که مثلا دمای هوای تهران حتی به 40 درجه هم می رسد، موتور یا کمپرسور کولر گازی شما برای تامین دمای هوای دلخواه و مطلوب 24 درجه تقریبا به صورت دائم در حال کار است. با این شرایط نمی توان گفت میزان کاهش مصرف برق، صرفا بدلیل تبدیل برق متناوب شهری به جریان برق DC و استارت آرام دور موتور کمپرسور کولر اینورتر در هر بار استارت موتور می تواند تا 60 درصد برسد.

از طرف دیگر با توجه به شدت جریان برق مصرفی (آمپر) در راه اندازی کولرهای گازی اسپلیت 24000 (15 آمپر) به بالا و شوک الکتریکی حاصل از هر بار استارت موتور، توصیه می شود برای ظرفیت های بالای کولر، اسپلیت و حتی داکت اسپلیت حتما از انواع اینورتر دار استفاده نمائید.

به منظور کاهش موثر مصرف برق کولر گازی و اسپلیت، همیشه دمای آنرا روی 25 درجه سانتیگراد تنظیم نمائید. این عمل باعث خاموش شدن متناوب کمپرسور دستگاه و کاهش هزینه برق مصرفی شما می گردد. تنظیم دمای اسپلیت یا کولر گازی روی عدد 25 درجه ضمن تامین شرایط هوای مطلوب و مورد نظر شما، بعنوان موثرترین راهکار در کاهش مصرف و هزینه برق دستگاه در تمامی انواع کولر های گازی و اسپلیت ها مورد قبول کارشناسان قرار دارد.سیستم تهویه مطبوع دیواری ARTCOOL 24000

 

ظرفیت کولرهای گازی و مفهوم BTU

نکته ای که در هنگام انتخاب و خرید کولرهای گازی باید مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت کولرهای گازی است که بر حسب BTU عنوان می شود، مثلا کولر گازی اسپلیت 18000، دارای ظرفیت 18000 BTU است.

BTU (British Thermal Unit) واحد استاندارد اندازه گیری انرژی گرمایی در تجهیزات تهویه مطبوع است و به مقدار گرمایی گفته می شود که می تواند دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر به میزان یک درجه (از 60 درجه فارنهایت به 61 درجه قارنهایت) برساند.

 

انواع کولر گازی

کولر گازی با توجه به امکانات و درجه حرارتی که دارند. به طور کلی به دو دسته کولر گازی یک تکه پنجره‌ای یا پرتابل و کولر گازی دو تکه یا اسپلیت تقسیم می‌شود.

کولر گازی یک تکه یا پنچره‌ای

 

کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای از متداول‌ترین کولرهای گازی است که در داخل پنجره نصب می‌شود. این نوع کولر گازی از کمپرسور با امکانات قدیمی تشکیل شده به همین دلیل کولر گازی یک تکه نسبت به دیگر کولرهای گازی برق بیشتری مصرف می‌کند.

 

چند نوع کمپرسور در کولر داریم؟

در انواع کولر گازی و اسپلیت کلا? از سه نوع کمپرسور استفاده می شود : کمپرسورهای اسکرال (Scrall)، پیستونی (حاره ای)(Reciprocating) و روتاری (Rotary)؛

بطور کلی کمپرسورها قطعاتی هستند که با استفاده از فشرده کردن و کاهش حجم گاز مبرّد، باعث تبدیل گاز به مایع می شوند.

در کولرهای گازی کمپرسورها که در واقع موتور دستگاه هستند، نقش مهمی ایفا می کنند و از لحاظ ساختاری کاملا مشابه کمپرسور یخچال ها هستند.

 

در کولرهای اسپلیت امروزی، کمپرسور روتاری بیشترین کاربرد را دارد و نوع اسکرال با وجود عملکرد بهتر، خیلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.