سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هان! بی گمان ما اهل بیت، درهای حکمت و نورهای در ظلمت و روشنی امّتها هستیم [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :1
کل بازدید :108370
تعداد کل یاداشته ها : 190
103/1/9
8:6 ع

لباس یکی از مهم‌ترین اجزای سیسمونی نوزادی دخترانه و پسرانه است. کافی است قصد خرید داشته باشید تا با دنیایی از بانمک‌ترین و کوچک‌ترین لباس‌های ممکن آشنا شوید و دلتان برای داشتن هر کدامشان ضعف برود. اما قبل از خرید حتما به نکات زیر دقت داشته باشید:

پرهیز از قطعات کوچک: کمتر برند معتبری پیدا می‌شود که استاندارد‌های لازم درباره لباس نوزادی را رعایت نکند؛ با وجود این وقتی می‌خواهید لباس بخرید صرف نظر از اینکه به کدام برند ایرانی یا خارجی تعلق دارد؛ مراقب قطعات کوچک باشید. وجود قطعات تزئینی روی لباس نوزاد علاوه بر اینکه باعث اذیت شدن او می‌شود، خطرناک هم هست؛ چون ممکن است از جا دربیاید و نوزاد آن را در دهانش بگذارد.

پرهیز از بند و روبان: بند‌های رنگی و روبان‌های بانمک، وسایل خطرناکی هستند که نباید در دوخت لباس نوزادی به کار روند؛ به خصوص در ناحیه بالاتنه و گردن. این بند‌ها ممکن است دور گردن نوزاد بپیچند و باعث خفگی شوند.

 خرید لباس نوزاد پنبه یا پشمی: پوشاندن لباس پشمی به نوزادان در فصل‌های سرد سال کار خوبی به نظر می‌رسد؛ اما مهم است که این لباس‌ها را روی یک لایه لباس نخی بپوشانید. نکته مهم دیگر این است که حتی اگر این کار را انجام دهید، باز هم ممکن است فرزندتان نسبت به پشم حساسیت داشته باشد. پس تا جای ممکن روش بهتری برای گرم نگه داشتنش در نظر بگیرید.

پارچه بدون پرز: ممکن است یک لباس نوزادی بامزه دیده باشید که کرکی است یا پرز دارد. این لباس با ظاهر گرم و نرمش یکی از بدترین انتخاب‌ها برای نوزادان است. لباس نوزاد باید کاملا ساده باشد؛ چون کوچکترین پرز‌ها می‌توانند باعث حساسیت پوستی یا تنفسی او شوند.
شناسایی پارچه‌های مجاز: بهترین پارچه برای لباس نوزادی پارچه نخی یا نخ پنبه است که هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کند، کاملا طبیعی و سازگار با پوست نوزاد است.

پرهیز از پوشاندن لباس تنگ: هیچ وقت لباس چسبان را به تن فرزندتان نپوشانید. سعی کنید لباس‌هایش همیشه کمی آزاد باشند، به خصوص در قسمت آستین، زیر بغل و از همه مهم‌تر گردن. در عین حال مراقب لباس‌های کشی هم باشید. کش لباس به هیچ وجه نباید روی بدن نوزاد جا بیندازد. اگر این طور بود یا کش را دربیاورید یا کلا آن لباس را کنار بگذارید.
خیلی از والدین به بهانه پوشک کردن فرزند خود از خرید شورت برای او چشم پوشی می کنند. در حالی که پوشیدن این لباس می تواند باعث ثابت ماندن پوشک های کامل شود و جلوی باز یا نامرتب شدن پوشک و پس دادن ادرار یا مدفوع را بگیرد. 
پوشیدن شورت برای نوزادانی هم که برایشان از پوشک های ساده و لاستیکی استفاده می شود، ضروری است زیرا امکان باز شدن لاستیکی در اثر جنب وجوش، سینه خیز یا چهار دست و پا رفتن وجود دارد. 

شورت کودکانه چه رنگی بخریم؟
خرید شورت برای نوزادانی که هنوز پوشک می شوند، کار ساده ای است زیرا پارچه آن با پوست بچه ها در تماس مستقیم قرار ندارد، بنابراین می توانید شورت های رنگی یا عکس دار را با لباس های مختلف فرزندتان هماهنگ کنید. هماهنگ کردن رنگ شورت با جوراب دختربچه هایی که پیراهن می پوشند، ظاهر مرتب تری به آنها می دهد. فقط اگر در ناحیه کشاله ران یا کمر نوزاد دانه های ریز قرمزی را دیدید یا حس کردید این قسمت های بدن او قرمز و ملتهب شده اند، ممکن است پوست فرزندتان به رنگ شورت حساسیت نشان داده باشد و شورت های سفید یا کرم به او بپوشانید. 

شورت چه مدلی بخریم؟ 
 بهتر است شورت نوزادان کمی پادار باشد تا کشاله ران آنها را اذیت نکند. شورت های عینکی موجود در بازار برای بچه های زیر 18 ماه مناسب ترین هستند. پوشیدن شورت های نخی ای که یک لایه توری پاپیون دار روی آنها دارد هم می تواند دختربچه ها را از همسالانشان شیک تر کند. شورت هایی با کش پهن و نرم برای پیشگیری از دل درد بچه ها نیز بهتر از شورت هایی با کش نازک و سفت هستند. 

چه سایزی بخریم؟
شورت بچه های بالای 18 ماه یا بچه هایی که دیگر پوشک نمی شوند، باید درست به اندازه تنشان باشد اما برای بچه هایی که هنوز پوشک می شوند، باید این لباس را یک سایز بزرگ تر خرید، چون حجم پوشک باعث بزرگ تر شدن سایز دور کمر بچه ها می شود. چه جنسی بخریم؟ سطح وسیعی از پارچه این لباس با پوست نوزادانی که پوشک می شوند در تماس نیست و معمولا می توان بدون دغدغه شورت های پلاستیکی یا غیر نخی هم برای آنها تهیه کرد. فقط حواستان باشد در روزهای گرم که امکان تعریق کودک افزایش می یابد، به جای شورت هایی با پارچه های صناعی، شورت های نخی به کودک خود بپوشانید زیرا گرما و تعریق می توانند تماس پوست و پارچه را افزایش دهند و باعث عرق سوز شدن کمر یا کشاله ران بچه ها شوند و حتی قرمزی و التهاب این نواحی را در پی داشته باشند.
پوشاندن شلوار نوزادی

در مورد شلوار نوزادی هم کاری شبیه مرحله قبل را انجام دهید. یعنی ابتدا دستتان را از قسمت پایین یکی از پاچه‌ها رد کنید، پاچه را کمی جمع کنید و سپس پای نوزاد را بگیرید و شلوار را تا نیمه پایش کنید. سپس برای پای بعد همین مرحله را تکرار کنید. بعد کش شلوار با دست گرفته و بکشید تا گشاد شود. در انتها شلوار را بالا ببرید.

درآوردن لباس نوزاد

برای درآوردن لباس نوزاد می‌توانید برعکس مراحل بالا عمل کنید؛ در مورد بلوز ابتدا دستتان را روی دست نوزاد بگذارید و سپس سر آستین را گشاد کنید و آستین را دربیاورید. بعد یقه را گشاد کنید و بدون اینکه روی صورت یا گوش‌هایش کشیده شود، از سرش خارج کنید. در مورد شلوار هم ابتدا کمر لباس را گشاد کرده و تا نیمه روی زانو‌ها بیاورید. سپس پایین پاچه شلوار را با دستتان گشاد کرده و ابتدا یکی از پا‌ها و سپس دیگری را بیرون بیاورید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید ویدئو‌های مربوط به تعویض لباس نوزاد را با دقت ببینید و با سایر دوستان یا آشنایانی که تجربه دارند، مشورت کنید. به خاطر داشته باشید ممکن است روش شما با روش‌هایی که در این مقاله خواندید، متفاوت باشد؛ تا زمانی که نوزاد احساس راحتی کند و روشتان امن باشد، مشکلی در استفاده از روش خودتان نخواهد بود. برای اطمینان بیشتر می‌توانید با پزشک اطفال هم مشورت کنید.