سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهار دلها و چشمه های دانش است و آن است راه مستقیم، آن است مایه هدایت کسی که آن را پیشوای خود قرار دهد [امام علی علیه السلام ـ در توصیف قرآن ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :11
بازدید دیروز :1
کل بازدید :108367
تعداد کل یاداشته ها : 190
103/1/9
6:40 ع

در این ساختنی یاد می گیرید که چطور با فنون ساده آهنگری یک چاقوی فلزی بسازید. البته نه یک چاقوی معمولی؛ چاقوی دمشقی! در این پست علاوه بر ساخت یک چاقوی فلزی، با نحوه ساخت فولاد دمشقی هم آشنا میشوید. برای ساخت این چاقو با فولاد دمشقی به کوره آهنگری، سندان و چکش نیاز دارید. اگر تازه آهنگری را شروع کرده اید، ساخت این چاقوی فلزی برایتان ساده خواهد بود چون از تکنیک های حرفه ای در آن استفاده نشده است.

 با فولاد دمشقی چاقوی فلزی درست کنید با فولاد دمشقی چاقوی فلزی درست کنید فولاد دمشقی رنگ های مختلفی دارد که با ترکیب آنها یک الگوی مارپیچ ساخته میشود. وقتی فولاد دمشقی را داخل ترکیب حکاکی قرار دهید، فلزات غیرمشابه با نرخ های مختلف تغییر رنگ می دهند که طرح زیبایی را روی چاقو میسازد. 

روش های متفاوتی برای ساخت فولاد دمشقی وجود دارد که همه آنها کیفیت فولاد را هم بیشتر می کنند. روشی که در این پست استفاده شده بسیار ساده است اما نتیجه خوبی دارد. گام اول : وسایل و ابزار مورد نیاز وسایل مورد نیاز دو یا چند تکه فولاد (ترجیحاً با درصد کربن بالا) – این فولادها با هم ترکیب خواهند شد و طرح های روی چاقو را میسازند. بهتر است یکی از فولادها کربن بیشتر و دیگری نیکل بیشتر داشته باشد. 

شار جوشکاری میلگرد (برای جوشکاری دسته) چوب (برای ساخت دسته چوبی) اپوکسی پین برنجی روغن بذر کتان (یا هر نوع روغن دیگر برای کار روی دسته) روغن گیاهی (برای سرد کردن) کلرید آهن ابزار مورد نیاز سندان – بهتر است سندان از جنس فولاد باشد و مقاومت کافی داشته باشد. 

می توانید بجای سندان از یک سنگ بزرگ، یک تکه فولاد یا چکش بزرگ استفاده کنید. چکش انبر ماشین جوشکاری – این ابزار اختیاری است و کمک میکند شمش را ثابت نگه دارید. اگر ماشین جوشکاری ندارید، فولاد را با یک تکه سیم نگه دارید. کوره آهنگری – کوره باید قابلیت رسیدن به دمای جوشکاری و فورج را داشته باشد. 

خرید چاقو

بدون چنین کوره ای نمی توانید لایه های مختلف را با هم ترکیب کنید. چرخ تسمه سوهان دریل گیره در ساختنی بخوانید : با فناوری شناوری مغناطیسی، درختچه بونسای شناور بسازید گام دوم : شمش فولاد را مونتاژ کنید ورقه های فولاد را در اندازه دلخواه ببرید. ابعاد پیشنهادی ما 1.2 در 7.6 سانتیمتر است؛ هرچه شمش بزرگتر باشد، شکل دادن آن با چکش سخت تر میشود. حتماً تمام اکسیداسیون ها و برآمدگی های لبه فلز را جدا کنید تا جوشکاری تمیز باشد. 

ورق های فلزی را لایه لایه روی هم بچینید. حالا ورق های فلز را تراز کنید و آنها را بهم جوش بدهید. یک دسته موقت به آن جوش کنید تا راحت تر بتوانید شمش فولاد را داخل کوره بگذارید. البته می توانید بجای جوش دادن دسته از انبر هم برای اینکار استفاده کنید. 

گام سوم : جوش اول را داخل کوره بگذارید حالا باید کوره آهنگری را آماده کنید. هرچه کوره کوچکتر باشد، راحت تر به دمای جوش میرسد. شمش فلز را داخل کوره داغ کنید تا به رنگ قرمز مایل به نارنجی برسد.

 در این مرحله لازم نیست شمش خیلی داغ بشود. شار جوشکاری را روی شمش بریزید و صبر کنید تا آب بشود و بین لایه ها رسوخ کند. این شار تکه های اضافی را ذوب میکند، از اکسیداسیون جلوگیری میکند و نمی گذارد اکسیژن با فلز تماس پیدا کند. 

با استفاده از شار می توانید یک جوشکاری تمیز داشته باشید. دوباره شمش را داخل را کوره آهنگری بگذارید و همین فرایند را چندبار تکرار کنید. هرگاه لازم بود تکه های اضافی بیرون زده از شمش را جدا کنید. حالا کوره را تا دمای جوش داغ کنید. محل کارتان را مرتب کنید و چکش و انبر را آماده کنید چون نباید وقت تلف کنید. شمش را داخل کوره بگذارید و وقتی رنگش کاملاً نارنجی و براق شد، آن را از کوره بیرون بیاورید.

 سریع شمش را روی سندان بگذارید و آرام رویش چکش بزنید تا جوش اولیه ثابت بشود. دوباره شمش را داخل کوره بگذارید تا به دمای جوش برسد، سپس با حرکات متوسط تا محکم روی آن چکش بزنید. در ساختنی بخوانید : آموزش ساخت : یک چراغ دیواری شیک بسازید گام چهارم : شمش را تا کنید حالا باید تعداد لایه ها را بیشتر کنید.

 در حین چکش کاری به همه قسمت های شمش چکش بزنید تا بجای پخش شدن، طول آن بیشتر بشود. نصف شمش را اندازه بگیرید و با هر ابزاری که دارید، شمش را از وسط نصف کنید. یک اسکنه را داغ کنید و با آن سه چهارم ضخامت شمش را آب کنید. 

حالا شمش را با گیره بلند کنید و روی لبه سندان بگذارید. شمش را برگردانید و آرام روی آن ضربه بزنید تا بشکند. حالا همان فرایند کوره و جوشکاری مرحله اول را تکرار کنید. 

شار جوشکاری را به شمش اضافه کنید، شمش را داغ کنید، چکش کاری کنید، گرم کنید، جوش بزنید و داخل کوره بگذارید. این مراحل را آنقدر تکرار کنید که به تعداد لایه های مورد نظرتان برسید. ما شمش را چهار بار تا کردیم که تعداد لایه ها را به 112 تا رساند. هرچه تعداد لایه ها بیشتر باشد، الگوی روی فولاد دمشقی فشرده تر میشود.