سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخشنده نادان نزد خدا از پارسای بخیل، محبوب تر است. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :19
کل بازدید :108375
تعداد کل یاداشته ها : 190
103/1/10
12:53 ص

اینکه هر کسی برای تمیز کردن منزل راهکار خود را دارد و به روش خود خانه را تمیز می کند، درست. اما تا چه اندازه به کاری که می کنید اعتماد دارید و مطمئن هستید که شما در این کار به سلامت خود لطمه ای نمی زنید و از موادی استفاده نمی کنید که آثار بدی داشته باشند. حتی علاوه بر مواد شوینده، گرد و خاک موجود روی مبل و میز

ظروف آشغال: مخصوصاً آنهایی که در آشپزخانه و حمام منزل قرار دارند، پس از خالی کردن ظرف آشغال، حتماً آنها را بشویید.

پرده حمام: پرده حمام از آن اشیایی است که در طول روز معمولاً مرطوب هستند و محل جمع شدن باکتری ها و قارچ ها است.

ماشین ظرفشویی: در مورد ماشین ظرفشویی هم وضع همین طور است. شما ظرف داخل آن را خالی می کنید و آنگاه در آن را می بندید. به این ترتیب در آن رطوبت قارچ ها و باکتری ها روی در و لبه های آن فرصت رشد و تکثیر پیدا می کنند.

هواکش ها: این وسیله معمولاً برای از بین بردن گرد و خاک و هوای آلوده از خانه به کار برده می شوند، اما اگر به بهداشت آن اهمیت ندهیم، این دستگاه به جای کمک ممکن است خطرساز شود.

بزرگترین اشتباهی که همه می کنند این است که اتاق به اتاق  نظافت می کنند. این کار خیلی کند و وقت گیر است. می توانید  آشپزخانه را در چهار ساعت تمیز کاری کنید، یا کل خانه را. انتخاب با خودتان است. خیلی از مردم به یک جای خاص گیر می دهند و حسابی تمیزش می کنند و حالا نساب و کی بساب. اینطوری دیگر وقت و انرژی ای برای بقیه جاها نمی ماند. عاقلانه ترین و موثر ترین روش این است که همه جا را پشت سر هم دستمال بکشید و تمیز کنید و بروید. هیچ جا گیر نکنید!

بیشتر حرفه ای های یک شرکت خدماتی طرفدار نظافت مرحله به مرحله هستند. یعنی مثلا اول گردگیری کل خانه، بعد جارو کشیدن کل خانه و همینطور الی آخر. فقط اینطوری کمی بیشتر راه می روید، که اتفاقا برای سلامتی کمر و رفع خستگی هم خوب است. اینطوری کار ها هم سریعتر پیش می رود چون ذهنتان روی حرکت کردن برنامه ریزی شده. با انجام این دستور العمل ها بصورت مرحله به مرحله، اگر مبتدی هستید ظرف 4 ساعت، و وقتی حرفه ای شدید فقط در عرض دو ساعت و نیم کل خانه تان برق می افتد و از تمیزی می درخشد!

بهترین نظافت منزل اصلی را شروع کنید

اینجا برای شروع عالیست. چون می توانید لوازم نظافت را هم آنجا بگذارید.

برنامه حمله: بالا به پایین، چپ به راست

هر کار را از بالاترین نقطه شروع کنید. مثلا گردگیری را از قفسه های بالایی شروع کنید و در هر اتاق از چپ به راست حرکت کنید و نظافت را ادامه بدهید. اینطوری هیچ چیز را از قلم نمی اندازید و ناخواسته گرد و خاک را از قفسه های بالایی به قفسه های تمیز شده پایینی نمی ریزید.

کف آشپزخانه را با روش ساده خودتان تمیز و ضدعفونی کنید. در مورد کف های چوبی و پارکت یک چهارم پیمانه سرکه سفید را به یک لیوان آب اضافه کنید. فقط با پارچه نرم و کتانی کف های چوبی و پارکتی را تمیز کنید. برای شستن کاشی، سرامیک و موزاییک فقط از آب گرم استفاده کنید و هیچ ماده دیگری اضافه نکنید. برای کفپوش های موکت از آب داغ و اگر نیاز بود کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید.

9- شما تصور می کنید که ماشین ظرفشویی شما کاملاً تمیز است و هیچ مشکلی ندارد. اما همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، بررسی ها نشان می دهد که باکتری های متفاوتی در آن رشد و تکثیر می شوند. در ماشین لباسشویی هم شاهد وضع مشابهی هستیم. برای این وضعیت راه حل ساده ای وجود دارد. برای شست وشو از دستکش های پارچه ای استفاده کنید. به جای افزودن وایتکس، کمی پراکسید هیدروژن اضافه کنید. لباس ها را هم سعی کنید در بالاترین درجه گرما بشویید.

10- به تخته آشپزخانه دقت کنید. منشأ بسیاری از میکروب هاست. دکتر گربا در بررسی هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده که تخته آشپزخانه 200 بار بیشتر از کاسه توالت استعداد آلودگی دارد. برای تمیز کردن بهتر تخته آشپزخانه، ابتدا آب داغ را روی آن بریزید. سپس روی آن سرکه بپاشید. تمام قسمت های آن را دو تا سه ساعت به همان حال رها کنید و سپس آب کشی کنید. چند قطره الکل می تواند ضدعفونی کننده خوبی باشد.

قدم اول نظافت خانه: گردگیری

همه اتاق ها را گرد گیری کنید. روی مبل ها و لوازم چوبی، رو و زیر قفسه ها، نرده ها، قاب عکس ها، تابلوها، تلویزیون و خلاصه همه خرت و پرت ها. هر جا شد گرد گیری خشک انجام دهید چون راحت تر است و مرطوب کردن یک شیء خاکی تمیز کردنش را سخت می کند. برای پاک شدن لکه های ناشی از جای دست و اثر انگشت، یک دستمال میکرو فایبر را با آب گرم نمدار کنید و روی سطوح لک شده بکشید. بالاترین جای لوازم منزل را فراموش نکنید. آنجا همیشه بیشترین خاک جمع می شود و بعد این گرد و خاک کم کم به پایین می افتد و کارتان را سخت می کند.