سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با رغبت به آنچه نزد خداوند است، با اودوستی کن [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :2
کل بازدید :108487
تعداد کل یاداشته ها : 190
103/1/28
6:26 ع

 پاسخ کارشناسی و دقیق به سوالات بالا شاید خیلی مورد علاقه تولیدکنندگان محصولات کارواش بدون آب و اجرا کنندگان کارواش نانو  نباشد اما واقعیت این است که هیچ شست وشویی بدون ماده اصلی کارواش یعنی " آب " نمیتواند نتیجه ای به  مطلوبی کارواش با آب و مواد شوینده داشته باشد .

آب نه تنها خود دارای قدرت تمیزکنندگی بسیار بالایی است بلکه میتواند به عنوان یک عامل حمل مواد شوینده روی سطح بدنه اتومبیل حرکت نماید بدون اینکه موجب ایجاد خط و خش روی بدنه اتومبیل شود .

کارواش بدون آب مهم‌ترین اقدام برای مبارزه با بحران کمبود آب محسوب می‌شود.

به گزار ش روابط عمومی شهرداری ارومیه، احتمالا در مورد شستشوی خودرو بدون آب، یا اسپری شستشوی ماشین و یا کارواش خشک شنیده‌اید، اما شاید ندانید دقیقاٌ چیست! کارواش بدون آب نوعی کارواش سازگار با محیط زیست و کارآمد است که به آب کم یا اصلا به آب نیازی ندارد و نتایج مشابهی با شستشوی آب به دست می‌دهد.

  نحوه کار بسیار ساده است: بدین صورت که ابتدا اسپری حاوی مواد پلیمری خاص با درجه اعلا روی سطح خودرو افشانه می‌شود. ذرات گرد وخاک پس از تماس بااین محلول در مایع محصور شده و به حالت تعلیق در می‌آیند و یک لایه محافظتی روی رنگ را می‌پوشاند. سپس با یک دستمال میکروفایبر به آرامی می‌توان گرد و خاک را از سطوح خودرو پاک  نمود.این فرایند سطحی تمیز و براق را برجای می گذارد و تا یک هفته مانع از جذب گرد و خاک و آلودگی می‌شود.

  مهم‌ترین ویژگی این نوع کارواش، صرفه‌ جویی در مصرف آب شرب و جلوگیری از هدر رفت دهها لیتر آب، ایجاد اشتغال و کمک به چرخه اقتصادی،کاهش تردد وسایل نقلیه وترافیک سطح شهر بدلیل شستشوی وسایل نقلیه در محل،صرفه‌ جویی در وقت، براقیت بهتر، ماندگاری شستشوی طولانی‌تر خودرو و عدم جذب گرد و غبار به دلیل ایجاد لایه‌ای از مواد بر روی بدنه، عدم برجای گذاری آلودگی در محل، ایجاد خاصیت آب گریزی و آنتی‌استاتیک که از جذب آلودگی و گرد و غبار جلوگیری می‌کند، عدم نیاز به فضای اختصاصی برای کارواش، قیمت مناسب و تضمین کیفیت انجام کار و مواد اولیه مورد استفاده و افزایش طول عمر رنگ خودرو و جلوگیری از مات شدن آن بر اثر تابش نور خورشیداست. مدت زمان صرف شده برای نظافت هر خودرو بطور متوسط 20 دقیقه است و در هر بار نظافت 150 لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. لازم به ذکر است هزینه اشتراک این کارواش با دوبار شستشو در ماه 16 هزار تومان می باشد.

 

کارواش بدون آب مهم‌ترین اقدام برای مبارزه با بحران کمبود آب محسوب می‌شود. البته لازمه اینکار، برنامه‌ریزی برای فرهنگ سازی در استفاده از این نوع کارواش‌ها می‌باشد. مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در همین راستا از کلیه دستگاه‌های مختلف برای استقرار این کارواش در نهادهای متبوعه خود دعوت می‌نماید در جهت فرهنگ سازی برای استفاده از این روش مناسب برای شستشوی خودروهای شهروندان اهتمام لازم را بکار گیرند.

   عدم تمیزکاری و نظافت دقیق اتومبیل مخصوصا در توشویی در روش‌های سنتی و اتوماتیک، استفاده از مواد شوینده قوی و مخرب که به مرور به رنگ اتومبیل آسیب می‌زند، زمان شستشوی زیاد به دلیل استفاده از مواد شوینده، دوباره شویی و سپس خشک کردن، پوسیدگی سطوح پارچه ای بر اثر استفاده از همین شوینده‌ها، رسوب املاح آب روی رنگ خودرو، نفوذ آب در سیم کشی‌ها و قطعات الکترونیکی، کنده شدن رنگ از روی سپرها و سطوح زخمی، خوردگی فلزات و چندین و چند مورد این‌چنینی، همه از مواردیست که جزو معایب کارواش‌های سنتی به حساب می‌آید.

در اکثر تبلیغات کارواش های نانو یا بدون آب مشاهده میشود " کارواش سبز " یا " صرفه جویی در زمان و آب " اما واقعیت این است که اکثر این کارواش ها برای حصول بهترین نتیجه در زمان کم از محصولات شیمیایی با قدرت تمیزکنندگی بالا استفاده میکند که در اثر استفاده مستمر میتواند نتایج نا مطلوبی برای رنگ بدنه به همراه داشته باشد . همچنین این محصولات حاوی مقدار زیادی واکس هستند تا بعضی کثیفی ها و آثار بجا مانده از آسیب های رنگ را پوشش دهند تا به ظاهر ماشین پاکیزه تر دیده شود در حالی که به واقع چنین نیست . .

نکته بسیار مهم این است که در بازار ایران اکثر افرادی که در زمینه فروش و اجرای محصولات نانو فعالیت دارند متاسفانه کوچکترین اطلاعاتی در زمینه این علم جذاب ندارند. در واقع کلمه نانو دست آویزی برای فریب مشتری شده است زیرا استفاده از شوینده های نانو برای خودرو در این کارواش ها مقرون به صرفه نیست ولی در بازار خودرو پوشش های نانو وجود دارند. پوشش های نانو از صنعت کشتی سازی وارد صنعت خودرو سازی شده است. در صنعت کشتی سازی از این پوشش ها به دلیل مقاومت بالا به نفوذ، برای مقاوم کردن سطوح در تماس با آب دریا استفاده می کنند. 

  اعتبار کارواش سیار یا کارواش سبز چیست؟

بطور کلی در مورد پوشش های نانو می توان گفت که این پوشش ها به علت بافت فشرده ای که دارند هنگامی که بر روی سطح اجرا می شوند مانع از نفوذ ذرات و جرم های محیطی شامل کثیفی، گرد و غبار، ... و حتی آب به سطح شده و خاصیت آب گریزی ایجاد می کند. فناوری تولید این نوع پوشش ها برای سطوح مختلف، متفاوت و بسیار پیچیده  و هزینه بر می باشد.

 به طور خاص در صنعت خودروسازی تکنولوژی تولید این نانو پوشش ها در اختیار تعداد محدودی شرکت می باشد. در این صنعت برای هر کدام از سطوح بدنه، شیشه، پلاستیک، پارچه و چرم مواد خاصی برای پوشش دهی وجود دارد. اجرای این پوشش ها نیاز به مهارت و دانش کافی داشته و این کار حتما باید توسط افراد آموزش دیده و شرکت های معتبر صورت پذیرد.

برخی از افراد سودجو و غیر حرفه ای با استفاده از مواد حاوی واکس بر روی بدنه و شیشه حالت آب گریزی موقتی ایجاد می کنند که در طولانی مدت باعث جذب آلودگی و درنتیجه آسیب دیدن رنگ می شود و با شستن خودرو واکس از بین می رود ولی آثار مخرب مواد روی خودرو باقی می ماند.

راه اندازی یک کارواش سنتی نیازمند فضای مناسب در موقعیت‌هایی است که از نظر شهری با محدودیت‌هایی مواجه هستند و صد البته سرمایه‌ی مورد نیاز قابل توجهی برای طراحی, ساخت و راه اندازی بنا و تاسیسات نیز می‌بایست بدان اختصاص یابد.

از طرفی کارواش‌های اتوماتیک هم نیاز به فضای زیاد، زیرساخت و دستگاه‌های گران‌تری دارند. پس اگر ماهیانه مبلغ ظاهرا قابل توجهی هم عاید واحد صنفی مورد نظر گردد با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، بازهم نسبت به سرمایه گذاری انجام شده در مقایسه با روش‌های نوین شستشوی خودرو، از راندمان مالی پایین‌تری برخوردار است.

 

دستگاه‌های اتوماتیک به دلایل متعددی مقرون به صرفه نیستند، مواردی از قبیل: مصرف زیاد برق و خرابی دستگاه‌های اتوماتیک بعد از مدتی، هزینه‌ی زیاد تعمیرات و نگهداری سیستم‌ها، فضای مورد نیاز بسیار زیاد و گرانی دستگاه‌های اتوماتیک که قیمت آن‌ها به طور متوسط بین صد الی هفت‌صد میلیون است، همه باعث می‌شوند دستگاه های کارواش اتوماتیک انتخاب مناسبی از لحاظ اقتصادی نباشند.

 

در پایان می‌توان گفت درست است که تکنولوژی هوشمند و پرثمر نانو در بسیاری از موارد به کمک نظافت و نگهداری خودرو می آید اما در سپردن اتومبیل خود به یک مرکز خدمات مراقبتی خودرو با کارواش نانو باید توجه داشته باشید که آن مرکز دارای تجربه و علم کافی بوده و از طرف دیگر واقعا از مواد نانو معتبر استفاده میکنند ( که در ایران درصد این مراکز حرفه ای انگشت شمار می‌باشد )، که در غیر این صورت اصلا تجربه خوشایندی از کارواش بدون آب و با پوشش نانو بدنه نخواهید داشت