سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، زنده کننده جان و روشنی بخش خرد و کشنده نادانی است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :43
بازدید دیروز :69
کل بازدید :108786
تعداد کل یاداشته ها : 190
103/2/9
6:27 ع

    هواساز خانگی (Home Air Handing Unit) : در دسته اول این محصول جهت کاربری برای تامین هوای مورد نیاز برای یک مجموعه آپارتمانی یا مسکونی مورد کاربرد قرار می گیرد. هدف هواساز خانگی تامین هوای مورد نیاز برای ساکنین یک مجموعه و یک آپارتمان می باشد. بنابراین کیفیت هوای خروجی مدل خانگی باید براساس استانداردهای مورد نیاز جهت راحتی ساکنین طراحی گردد.
    نوع خانگی این دستگاه به منظور کاهش و افزایش دمای آپارتمان (متناسب با فصل) و همچنین کاهش آلاینده های محیط محل سکونت عموما دارای کویل سرمایشی ، کویل گرمایشی و یک سیستم فیلتراسیون نهایتا دو مرحله ای (فیلتر فلزی ، فیلتر کیسه ای )  می باشد . این سیستم خانگی عموما براساس متراژ کلی محیط مسکونی و تعداد بخش های هوادهی (Zone) طراحی می گردد .هواساز خانگی
    هواساز صنعتی : هواساز صنعتی جهت تهویه مطبوع محیط یک سوله یا کارگاه مملو از تجهیزات صنعتی همراه با انسان طراحی می گردد . بنابراین هدف در یک مدل صنعتی فراهم آوردن شرایط ایده آل هوا با کیفیت مورد استاندارد تجهیزات و انسان به صورت همزمان می باشد . وقتی سخن از کیفیت هوای خروجی یک مدل صنعتی برای یک محیط کارگاهی می شود عموما استانداردهای طراحی بیشتر جوانب مورد نیاز تجهیزات را در نظر می گیرند. زیرا با بحث اتوماسیون می توانیم از حضور دائم انسان در محیطی نامناسب و غیر استاندارد جلوگیری نماییم . در نوع صنعتی معمولا یک کویل سرمایشی و گرمایشی و یک سیستم هوادهی شامل فن فوروارد و بکوارد استفاده می گردد .
    هواساز (بیمارستانی ) هایژنیک: هواساز هایژنیک عموما پیشرفته ترین نسل از انواع این سیستمها محسوب می گردد. عموما برای تهویه مطبوع یک اتاق تمیز (Clean Rome) یا به طور کلی محیط یک بیمارستان طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد . سیستم هایژنیک عموما دارای سیستم فیلتراسیون و تجهیزات داخلی پیشرفته ای است که عملا از ورود هرگونه باکتری و آلاینده به داخل محیط جلوگیری می نماید . فیلتراسیون سیستم هایژنیک عموما دارای 4 یا 5 مرحله شامل فیلتراسیون با قدرت هپا و اولپا نیز می باشد.

انواع هواساز از لحاظ کاربرد

به طور کلی هواساز به خودی خود گرمایش یا سرمایش تولید نمی کند. بلکه تعدادی کویل آب گرم و سرد در آنها وجود دارد که گرما و سرمای خود را از دستگاه هایی مانند بویلر ، پکیج ، چیلر و غیره تامین می کند. این دستگاه ها خود به 3 دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از :

    معمولی
    هایژنیک (بهداشتی)
    هیت ریکاوری (بازیافت کننده گرما )

هواساز معمولی :

هواساز معمولی از نظر اجزاء سازنده به چند دسته تقسیم می شوند.

هواساز معمولی

1-1. از نظر فن : هواساز ها از نظر نوع چیدمان فن به 2 صورت تقسیم می شوند.
هواساز با فن دمنده : فن هوا را به میان محفظه مخلوط کن ، فیلتر ها و کویل ها می وزد در این نوع قسمت بعد فن دارای فشار مثبت است.
هواساز با فن مکنده : فن هوا را از میان محفظه مخلوط کن ، فیلتر ها و کویل ها مکیده و به کانال توزیع می فرستد در این نوع قسمت قبل فن دارای فشار منفی است.

2-1. از نظر نوع کویل : هواساز معمولی از نظر کویل به چند دسته تقسیم می شوند.

    کویل DX : در برخی از سیستم ها تهویه بجای لوله های سرد و گرم هواساز را مستقیم به پمپ های حرارتی چهار فصلی مانند سیستم تهویه GHP و VRF متصل می کنند و در واقع اواپراتور دستگاه GHP و VRF را در هواساز جا گذاری می کنند به این سیستم کویل DX می گویند.
    پکیج یونیت : اگر مستقیما چیلر به هواساز متصل شود یعنی بدون وجود مدار آب سرد به این سیستم پکیج یونیت می گویند.

شیر دروازه ای چیست؟

شیر دروازه ای با استفاده از صفحه گوه ای که بر روی نشیمنگاه شیر قرار گرفته جریان را کنترل می کند. مسیر مستقیم ورودی از شیر به بزرگی سوراخ لوله می باشد و حرکت دروازه عمود بر مسیر جریان است.

شیر دروازه ای به طور کامل باز یا کاملا بسته است. شیرهای دروازه ای برای عبوردادن یا توقف جریان طراحی شده اند و نباید برای تنظیم یا کنترل جریان استفاده شوند. برای شیرهای دروازه ای به منظور کاربردهای خاص گوه های مختلفی در دسترس هستند. شیرها در مکان های غیر قابل دسترس ممکن است دارای یک چرخ زنجیره ای یا با عملکرد ضربه چکشی باشند.

 

شیر سماوری چیست؟

شیر سماوری یک دستگاه کنترل جریان سیال دستی است. این شیرها با یک مرتبه چرخش 90 درجه اقدام به تماماً باز تا به طور کامل مسدود کردن جریان می نمایند.

ظرفیت شیر بستگی به نسبت مساحت روزنه به مساحت لوله ای که شیر در آن نصب شده است، دارد.

نمای برش خورده شیر سماوری، یک شیر با روزنه ای را نشان می دهد که از اندازه کامل لوله به طور قابل توجهی کوچکتر است. شیرهای سماوری روغن کاری شده معمولاً در مصارف گازی استفاده می شوند. در صورت بارگیری کامل روزنه شیر، اثربخشی این شیر به عنوان وسیله کنترل جریان کاهش می یابد (به عنوان مثال، به همان سطحی که سایز لوله باشد).

 

3-1. از نظر فیلتر : هواساز معمولی از نظر فیلتر به چند دسته تقسیم می شوند.

    فلزی
    کیسه ای
    فایبرگلاس
    هپا

4-1. از نظر موتور : هواساز معمولی از نظر موتور به چند دسته تقسیم می شوند.

    معمولی ( دورثابت )
    اینورتر ( دور متغیر )

5-1. از نظر جنس بدنه : هواساز معمولی از نظر جنس بدنه به چند دسته تقسیم می شوند.

    گالوانیزه
    استیل ( S )

6-1. از نظر تنظیم کننده رطوبت : هواساز معمولی از نظر تنظیم کننده رطوبت به چند دسته تقسیم می شوند.

    رطوبت زن بخار ساز
    رطوبت زن تبخیری
    رطوبت زن اولتراسونیک
    رطوبت زن اسپری آب
    رطوبت زن نازل رسانشی

هواساز هایژنیک ( بهداشتی ) :

در این نوع از هواساز نوع فیلترهای به کار رفته در آنها ، آب بند بودن دریچه ها و درزها برای جلوگیری از ورود ذرات آلاینده به محیط های مورد نظر استفاده می شود. از مدل هایژنیک در اماکن بسیار حساس مانند بیمارستانها ، اتاق های تمیز و غیره استفاده می شوند.

https://www.youtube.com/watch?v=KI0zU1-UknE

https://www.podcastics.com/profile/12045-zahra-hvac/

https://www.gamespot.com/profile/zahrahvacpor/about-me/

https://hubpages.com/@zahragholami

https://www.behance.net/zahragholami

https://www.behance.net/gallery/130903783/product-lograno-hvac

http://hvacair.wikidot.com/

https://www.lonelyplanet.com/profile/zahrahvacpor371294

https://pastebin.com/u/zahrahvacpor

https://is.gd/6Qgl8P

https://moz.com/community/q/user/zahrahvacpor

https://is.gd/QYg8Es

https://is.gd/J6aSBh

https://is.gd/r8y6no

هواساز هایژنیک
هواساز هیت ریکاوری ( بازیافت کننده گرما ) :

این نوع از هواساز به صورت دو طبقه طراحی و ساخت می شود. به این صورت که هوای سرد شده از طبقه پایین سیستم وارد ساختمان میشود. سپس هوای ساختمان که دمای آن از بیرون کمتر است برای بازیافت انرژی به دستگاه هواساز باز میگردد و هوای بازگشتی وارد مبدل حرارتی می شود. چون دمای آن از دمای ورودی بیرون کمتر است اندکی دمای هوا را کاهش می دهد که این خود باعث کاهش مصرف انرژی میگردد.

هواساز هیت ریکاوری
اهداف اصلی استفاده از هوا ساز

    کنترل دما
    تنظیم رطوبت
    کنترل سرعت وجهت حرکت هوا
    تصفیه هوا با فیلتر کردن آن

تولید دستگاه هواساز

هواساز صنعتی تولیدی این شرکت در ظرفیت های 800 الی 60.000 سی اف ام (فوت مکعب در دقیقه) به صورت یکپارچه با قابلیت مونتاژ درب کارخانه تولید و عرضه می گردد . هواساز صنعتی با ظرفیت بالاتر از 30 هزار فوت مکعب در دقیقه به صورت مونتاژ در محل پروژه تولید و عرضه می گردد . هواساز خانگی تولیدی این شرکت عموما در ظرفیت های 400 الی 30.000 سی اف ام (فوت مکعب در دقیقه) به صورت پکیج یکپارچه تولید و عرضه می گردد . مدل خانگی تولیدی این شرکت عموما توانایی تامین هوای یک محیط مسکونی تا مساحت 1000 متر مربع را دارا می باشد . این سیستم می تواند به منظور تامین هوای یک مجموعه به صورت یکپارچه نیز طراحی و تولید گردد .
اصول کار تامین و تصفیه هوا در هواساز

به طور کلی اصول کار دستگاه هواساز به تامین هوایی آن بستگی دارد. معمولا سیستم را در فضای باز قرار می دهند تا عمل تامین هوا ایجاد تشکیل شود که این عمل به 3 صورت زیر است :

    تامین صد در صدی هوا از بیرون و ارسال آن به ساختمان (full fresh)
    گردش صد در صدی هوا ی داخل و عدم تامین هوای تازه از بیرون ( circling )
    تامین بخشی از هوای برگشت داخل و بخشی از بیرون و ترکیب هر دو در محفظه اختلاط ( mixing box)

طرز کار تصفیه این سیستم به فیلتراسیون آن بستگی دارد که بسته به نوع کاربری آن متفاوت است. از انواع فیلتراسیون ها مانند فیلتر فلزی ، فیلتراسیون کیسه ای ، فیلتراسیون هپا و فیلتراسیون اوپا استفاده می شود. به طور استاندارد از فیلترهای قابل شستشو آلومینیومی استفاده می شود.
انواع رطوبت زن در هواساز

    رطوبت ساز صنعتی دارای تشتک گرم : ظرفیت این رطوبت ساز ها بسیار وسیع است . تشتک این نوع رطوبت ساز را می توان توسط یک مبدل حرارتی که با بخار یا آب گرم کننده تغذیه می شود گرم کرد. می تواند مستقیما در زیر کانال و یا در محلی مجزا نصب شود و توسط یک شلنگ، بخار تولید شده را منتقل نماید. در هر حالتی که باشد باید یک منیفولد برای توزیع بخار در نظر گرفته شود.
    تمامی رطوبت زن های از نوع تشتک باید دارای وسیله مقدار آب و سیستم تخلیه یا شستشو باشند. اگر از آب خام استفاده میکنید، باید رطوبت زن به صورت دوره ایی تمیز و رسوب زدایی شود.در صورتی که دستگاه کار نمیکند باید تمامی آب داخل آن را تخلیه کرد تا مانع رشد باکتری در محل آب ساکن شود.
    رطوبت ساز با تزریق مستقیم بخار : با افزودن مستقیم بخار به هوا می توان فرآیند رطوبت زنی را ساده کرد. بخار مورد استفاده در این مدل توسط یک دیگ بخار کم فشار تولید خواهد شد. توجه شود که رطوبت زن ها باید در محلی نصب شوند که هوا قبل از تماس با وسایلی چون کویل،دمپر و تیغه منحرف کننده بتواند بخار تغذیه را جذب کند. در غیر این صورت احتمال دارد در داخل کانال تقطیر رخ بدهد. چون در این نوع رطوبت زن، بخار تولید شده در دیگ بخار مستقیما به درون فضا یا کانال توزیع تزریق می شود.
    رطوبت ساز الکتریکی خودکفا از نظر تولید بخار : در این نوع رطوبت ساز صنعتی، آب معمولی شهر توسط انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله الکترودها یا گرمکن های مقاومتی تبدیل به بخار میگردد. تولید بخار در فشار اتمسفریک انجام می شود. این بخار از راه یک منفولید به درون سیستم کانال، تغذیه می شود. در برخی از انواع این رطوبت زن های صنعتی، بخار توسط یک فن مستقیما به درون فضای مورد نظر تخیله میگردد.
    رطوبت ساز پودر کننده : در این نوع رطوبت ساز صنعتی، باید تصفیه آب مد نظر باشد و برای حذف کردن غبار از هوای رطوبت زده شده از فیلترهای مناست استفاده کرد. با توجه به نوع کاربری و کیفیت آب، برای حذف مواد معدنی می توان از سیستم اسمز معکوس یا RO  یا تصفیه آب به روش یون گیری DI استفاده کرد. در عین حال، باید توجه داشت که قسمت های خیس دستگاه بتواند در مقابل اثرات خورندگی آب DI یا RO مقاومت داشته باشد.
    رطوبت ساز های دارای بستر مرطوب : در رطوبت سازهای با بستر صلب از یک هسته متخلخل استفاده می شود. هوا بر روی این بستر گردش میکند. همزمان با آن، هوا به درون مجرا می وزد. این رطوبت زن ها آدیاتیک هستند و همزمان با رطوبت زنی، هوا سرد نیز می شود. غالبا این رطوبت زن برای دو منظور (رطوبت زنی در زمستان و سرمایش در تابستان) استفاده می شود. نرخ تبخیر متناسب با درجه حرارت، رطوبت و سرعت هوا تغییر میکند.

اصول رطوبت زنی

در فصول گرم سال که هواساز به صورت سرمایشی کار می کند بخار آب موجود در هوا که با گذر از سطح کویل و برخورد با سطح سرد کویل به مایع تبدیل میشود. آب قطره قطره به محفظه زیرین هواساز می چکد و در آنجا جمع می شود و از آنجا تخلیه می گردد. بدین صورت رطوبت هوا گرفته می شود. ولی اگر در مکان هایی نیاز به رطوبت باشد در مسیر عبور هوا در هواساز از تجهیزات رطوبت زنی مانند افشانک های تزریق آب استفاده می کنیم تا رطوبت را افزایش دهیم .

رطوبت زنی در هواساز
انواع فیلتر های دستگاه هواساز

    فیلتر فلزی :

برای جداسازی ذرات معلق در هوا به‌کار می‌رود و معمولاً از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم است. عموماً بعنوان پیش‌ فیلتر یا اولین مرحله فیلتراسیون در هواساز به کار برده می شود .در سامانه‌های تصفیه هوای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلتر از چندین ورقه مشبک فلزی که بصورت چین‌خورده هستند و روی یکدیگر در داخل یک قاب فلزی مستقر شده‌اند، تشکیل شده‌ است. نحوه قرارگیری این ورقه‌های مشبک در داخل قاب از ورقه‌های با چشمه‌های بزرگتر به ریزتر بوده و قابلیت جداسازی ذرات با قطر بیشتر از یک میلی متر را دارد.

فیلتر دستگاه هواساز

    فیلتراسیون کیسه ای :

    درفیلتر کیسه‌ای، مطابق نامش، پارچه فیلتر برای افزایش سطح فیلتر، به شکل کیسه‌هایی در کنار هم قرار گرفته است. پارچه فیلتر مورد استفاده از الیاف مصنوعی نبافته و قاب فیلتر فلزی یا پلاستیکی می باشد. این نوع فیلتر در کلاس بازدهی F5 تا F9 تولید می گردد و در تهویه مطبوع و صنعتی ، از جمله دستگاه هواساز ، کاربرد وسیعی دارد. هر کی از کلاس های بازدهی دارای راندمان مشخصی در فیلتراسیون گرد و غبار با بزرگی 1 میکرون مورد استفاده قرار می گیرند . این فیلترها جز دسته فیلترهای راندمان بالا می باشند و عموما راندمان این کیسه ها از 45 درصد تا 85 درصد متغیر است.

    فیلتر کیسه ای هواساز
    فیلتر روغنی :

    فیلترهای روغنی از یک سطح، الیاف پلیمری یا الیاف پارچه ای که به نوعی روغن مخصوص بدون بو آغشاه شده، تشکیل شده است. ذرات معلق در هوا با قطر بالاتر از 10 میکرومتر در عبور از این سطح روغنی به آن می چسبند و ذران ریزتر همراه هوا از آن عبور میکند.این فیلترها معمولا به صورت پنلی در ابعاد 600 * 600 و 600 *300 میلی متر و ضخامت 100 میلی متر می باشند . نوعی از این فیلترها به صورت یک رول می باشد که مدام بین دو قرقره در حرکت است و هنگام جمع شدن روی هم قرقره دوباره به روغن آغشته می گردد و هم ذرات جمع شده روی سطح توسط یک تیغه از روی سطح فیلتر جدا میگردد راندمان این فیلترها بین 30 تا 50 درصد می باشد و در گروه G4 – F6 قرار میگیرد.
    فیلتر خشک :

    این نوع فیلترها که به عنوان پیش فیلتر استفاده می گردد به راحتی قابل شستشو و تعویض می باشد ذرات با قطر بالاتر از 1000 میکرون را می توانند با راندمان 60 درصد و با قطر بالاتر از 100 میکرون با راندمان 20 درصد جذب میکند. این فیلترها می توانند از چند سطح مش آلومینیومی یا گالوانیزه و یا پد الیاف پلیمری باشند.راندمان و قدرت جذب فیلترهای پد دار از فیلتر های فلزی بالاتر می باشد.پد الیاف نیز در یک قاب آلومینیومی با گالوانیزه چوبی قرار می گیرند که حالت خود را حفظ نمایند.سرعت حرکت هوا روی این فیلتر مانند فیلترهای روغنی توصیه می شود.
    فیلتر های کربن اکتیو ( الکترو استاتیک):

    عملکرد فلیترهای کربن اکتیو، الکترو استاتیک به این صورت است که با استفاده از جذب ذرات گاز و بخار در حد میلیون و یا حتی در حد بیلیون است. این فیلترها می توانند در جذب و حذف دود سیگار و آلاینده هایی از این دست بسیار موثر باشند. نوع دیگر این فیلترها که الکترواستاتیک می باشد با استفاده از صفحات باردار این سیستم ها هوای یونیزه جذب و فیلتراسیون می شود. فیلترهای فرا بنفش که نوعی فیلتر الکتریکی محسوب می شوند می توانند میکروارگانیسم هایی نظیر ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها را نیز جذب نمایند.
    فیلتراسیون هپا :

    HEPA FILTER که مختصر شده کلمه Filter High Efficiency Particulate Air ( فیلترینگ ذرات هوا با عملکرد بالا) بوده ، یکی از مهم ترین نوع فیلترها در سیستم ها تهویه مطبوع یا تصفیه هوا می باشد . این نوع فیلتر عموما براساس نوع طراحی و آنالیز هوا مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع فیلترها قادرند ذرات را تا بزرگی 0.3 میکرون را فیلتر کنند . این فیلترها بر اساس نوعی رده بندی در تیپ های مختلف قرار می گیرند و اگر کنار اسم فیلتر از حرف W استفاده شود به معنای قابل شستشو بودن می باشد.از طرفی هر کدام از انواع فیلترها  قادرند تا درصد معینی از ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون را فیلتر کنند که با توجه به همین درصد در رده ها مختلف قرار می گیرند . در جدول زیر انواع رده بندی فیلتر نوع هپا مشخص شده است .

    دستگاه هواساز
    فیلتراسیون اولپا :

    ULPA FILTER که مختصر شده کلمه Ultra – Low Particulate Air Filter  ( فیلترینگ ذرات بسیار ریز هوا ) بوده یکی دیگر از بخش ها مختلف فیلتراسیون هوا محسوب می شود. تقریبا به لحاظ عملکرد مشابه فیلتر نوع هپا می باشد. با این تفاوت که این نوع فیلتراسیون قادر است آلاینده ها ذرات هوا را تا بزرگی 0.12 میکرون فیلتراسیون کند.

 
قیمت هواساز صنعتی | قیمت هواساز خانگی

قیمت هواساز وابسته به نوع کاربری ، متریال مورد استفاده در تولید هواساز ، میزان ظرفیت هوادهی دستگاه و همچنین ظرفیت برودتی و گرمایشی آن متغیر باشد . قیمت نهایی محصول وابسته به تعداد تجهیزات به کار رفته در این تجهیز برآورد می گردد. هرچه میزان پارامترهای کنترلی هوا افزایش یابد ، تجهیزات به کار رفته در دستگاه نیز افزایش می یابد و در نتیجه قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. به منظور تعیین دقیق قیمت هواساز صنعتی و خانگی لطفا با کارشناسان شرکت تماس حاصل نمایید.
مزایای هواساز

هواسازها دارای تنوع بالایی برای خریداران و کاربران هستند. چه از لحاظ ابعادی و ظرفیتی، چه از نظر اجزای سازنده و نوع و کیفیت آن ها و چه حتی از نظر کارایی و نحوه عملکرد می توان رنج وسیعی از هواسازها را برشمرد. علاوه بر آن، برخی از تولید کنندگان امکان طراحی و تولید سیستم های سفارشی مطابق نیاز و میل کاربران را نیز ارائه می دهند که می تواند موید پیشرفت و کارآمدی این سیستم ها باشد.

مزایای هواساز

 

    راندمان بالای هواسازها.
    قابلیت کاربرد برای سرمایش و گرمایش.
    امکان تنظیم دمای هوا و تعیین برنامه هفتگی.
    دارای ریموت کنترل از راه دور.
    مستقل بودن تهویه مطبوع هر واحد آپارتمان.
    امکان تنظیم میزان اختلاط هوای برگشتی با هوای تازه و صرفه جویی در انرژی.
    استفاده از چندین لایه فیلتر برای تولید هوای پاک.